Tips og tricks

Sådan får du dit akvarelmaleri fladt igen

Sådan får du dit akvarelmaleri fladt igen

Træt af, at dit mesterværk buler? Vi har testet tre metoder, du kan bruge til at flade dine malerier ud

Træt af, at dit mesterværk buler? Vi har testet tre metoder, du kan bruge til at flade dine malerier ud.

Hvis du læser det her blogindlæg kunne meget godt tyde på, at du allerede er overbevist om, hvor fantastisk akvarelmaling er. Følelsen af at trække vandet udover dit bomuldspapir og langsomt se farverne sprede sig på papiret, når du forsigtigt prikker til det med din fyldte pensel. Men selvom kombinationen af maling, vand og papir bringer så meget glæde, er der også en skyggeside ved den kombination…

Okay indrømmet, skyggeside er måske en tand for dramatisk. Men i dag zoomer vi ind på et af de mest gennemgående problemer som alle os, der elsker akvarelmaling, kan nikke genkendende til. Nemlig det semifrustrerende slutresultatet, når man har færdiggjort sit maleri, og siderne på papiret krøller op og skaber uønsket buler. Har man brugt meget vand, kan det blive så tydeligt, at bulerne kan ses på både billeder og i rammer, hvor man ellers bare gerne vil vise sit maleri frem.

Lige meget hvor godt papir du har, kommer store mængder af vand nemlig til at krølle op i papiret. Derfor har vi i anledning af, at juni boksens projekter især falder under denne kategori, testet tre forskellige metoder, som du kan bruge til at flade dit akvarelpapir ud igen.

OBS: Husk at akvarelmalingen på dit maleri skal være helt tør, før du kaster dig ud i nogle af de foreslået metoder.

 

Metode 1: Læg maleriet under pres som det er.

Kort fortalt:

Hurtigt og intuitivt lægger du vægt på et objekt, som du gerne vil have fladt.

Fremgangsmåde: 

Læg dit (tørre) maleri ned med forsiden ned ad. Placer en række flade og tunge objekter ovenpå maleriet, for at gøre det helt fladt igen. Lad maleriet ligge i pres i omkring 4 timer eller natten over.

Resultat: 

Papiret er lidt fladere end før, men der er stadigvæk klare buler tilbage på maleriet.

Vurdering: 3/10

Selvom maleriet bliver fladere, er der dog stadigvæk buler tilbage, som er relativ tydelig. Faktisk har den her metode gjort mig overrasket over, hvor sejlivet bulerne i akvarelpapiret egentlig er. Man kan måske bruge løsningen til at fjerne det værste sving i bulerne, men hvis man vil hænge sit maleri op eller tage gode billeder af det, så anbefaler jeg, at man vælger en af de to andre metoder. Dog får teknikken et par point for, hvor helt igennem simpelt og lige til den er.

Maleri: Forår – Maj boksen.

Metode 2: Stryg dit akvarelmaleri fladt

Kort fortalt: 

Vi stryger maleriet og lægger det under pres.

Fremgangsmåde: 

Find et strygebræt frem og placer dit maleri på brættet med forsiden ned ad. Sæt dit strygejern på ’cotton/bomuld’ styrke. Læg et viskestykke over dit maleri. Stryg forsigtigt dit maleri, til det bliver fladt. Ved ekstra slemme buler kan du bruge strygejernets dampfunktion. Når papiret er strøget fladt, placer en række flade og tunge objekter ovenpå maleriet, og lad det ligge i pres i omkring 4 timer eller natten over.

Resultat: 

Akvarelpapiret var næsten helt fladt dagen efter. Den eneste lille bule, der var tilbage, kan sagtens skyldes, at jeg ikke fik strøget papiret ordentligt lige der.

Vurdering: 7/10

Selvom metoden faktisk gav rigtig fine resultater, så har jeg alligevel trukket et par point fra pga. besværet, som er involveret. Det kan sagtens skyldes, at jeg generelt har brugt for lidt tid med et strygejern i mit liv (undskyld til forældre og eks-kærester), og derfor ikke føler mig 100% sikker i metoden. Men points er altså trukket fra, fordi det var lidt besværligt at finde strygebrættet frem, have det stående i flere timer – og også fordi jeg blev ved med at frygte, at jeg brugte for meget eller for lidt varme. Men overordnet set får metoden stadigvæk en høj vurdering, da resultatet var rigtig fint, og papiret blev klart mere fladt.

Resultat: 

Papiret er lidt fladere end før, men der er stadigvæk klare buler tilbage på maleriet.

Vurdering: 3/10

Selvom maleriet bliver fladere, er der dog stadigvæk buler tilbage, som er relativ tydelig. Faktisk har den her metode gjort mig overrasket over, hvor sejlivet bulerne i akvarelpapiret egentlig er. Man kan måske bruge løsningen til at fjerne det værste sving i bulerne, men hvis man vil hænge sit maleri op eller tage gode billeder af det, så anbefaler jeg, at man vælger en af de to andre metoder. Dog får teknikken et par point for, hvor helt igennem simpelt og lige til den er.

Maleri: Toscana, Italien – Juni boksen.

Metode 3: Vand og tryk

Kort fortalt: 

Vi gør bagsiden af maleriet vådt og lægger det under pres i længere tid.

Fremgangsmåde: 

Spray bagsiden af dit papir til med en sprayflaske (siden du ikke har malet på). Du kan også køre en fugtig svamp over bagsiden for at gøre den våd. Kør din hånd eller en klud over bagsiden for at sikre dig, at hele papiret er vådt – ingen pøle, men alt skal være vådt. Sørg for, at vandet ikke løber hen til forsiden af dit maleri. Læg maleriet ned med forsiden ned ad. Placer en række flade og tunge objekter ovenpå maleriet, og lad det ligge i pres i omkring 4 timer eller natten over.

Resultat: 

Maleriet var så godt som fladt igen, da jeg løftede de tunge blokke! Klart et bedre resultat, end jeg havde håbet på. Men igen, eftersom det er vand, der har skabt bulerne i maleriet, er det jo næsten logisk, at vand skal bruges til at flade papiret ud igen. 

Vurdering: 9/10

Jeg er virkelige tilfreds med resultatet af den her teknik! Både når jeg inkluderer hvor fladt papiret blev, og hvor nem metoden var. Grunden til, at jeg ikke giver teknikken 10/10, er fordi, at jeg kan se meget små buler på papiret. Og ligesom de to foregående metoder kræver teknikken, at papiret skal være i pres over længere tid. Men det er klart den metode, jeg vil anbefale videre, da den er simpel at gennemføre og giver et godt resultat.

Maleri: Solrid kornmark – April boksen.

 

Opsummering:

Vinderen blev altså den tredje metode, hvor vi gør bagsiden af maleriet vådt og lægger det i pres. Men teknik nr. 2, hvor du skal stryge dit akvarelpapir fladt, før du lægger det i pres, den kan også anbefales, hvis du alligevel har strygebrættet ude og er komfortabel med et strygejern.

Find mere viden og inspiration

Se alle blogopslag
Sådan aktiverer du din akvarelmaling

Hvordan aktiverer du din akvarelmaling og får den over i paletten?

En grundig introduktion til et meget vigtigt step, når du maler med akvarel.

Sådan kender du forskel på øvepapir og bomuldspapir

Sådan kender du forskel på øvepapir og bomuldspapir

Find ud af hvilket akvarelpapir i din Selvtid boks der er med bomuld.

Lær at male metalliske sæbebobler med akvarelmaling

Lær at male metalliske sæbebobler med akvarelmaling

Skab de smukkeste metalliske bobler på det sorte akvarelpapir.